Schijnheilig ontruimd 18 oktober

Alles over Damoclash en omgeving

Berichtdoor Floris » za okt 22, 2005 12:59 pm

Gisternacht liep ik weer eens langs Schijnheilig zaliger en nog steeds stond er een bewaker de boel in de gaten te houden. Dit keer met een witte jeep in de steeg tegenover het pand. Nieuwsgierig naar zijn verhaal trok ik de stoute schoenen aan en vroeg aan hem of en zo ja wat hij aan het bewaken was. Dat pand dus.
Vol ongeloof vroeg ik waaróm hij dat dan aan het bewaken was. Daarop vertelde hij dat het pand was gekraakt en onlangs ontruimd, maar dat men bang was dat er een herkraak zou worden gepleegd. Maar krijg je dan geen gedonder met de politie als je hier zo de hele nacht met een auto staat, vroeg ik hem. Daarop liet hij de gele ontheffingskaart zien achter de voorruit van de jeep. De politie is wel heel erg soepel, repliceerde ik. Maar natuurlijk, bewaking inhuren is voor alle partijen goedkoper dan de ME inzetten, zei hij met een knipoog. Op dat moment zag ik dat hij zo'n bewakers-insigne had.
Ik grinnikte maar wat.
Om aan dit nachtelijke onderonsje een eind te breien vroeg ik aan de beste man of het niet geestdodend was, avond na avond een leeg pand bewaken. Met een wijds gebaar antwoorde hij luchtig dat hij zich niet hoefde te vervelen, doelend op de horden laveloze dames en heren die voortdurend voorbij strompelden. En maandag beginnen ze toch al met de verbouwing, besloot hij op een vertrouwelijke toon.
Ik wenste hem nog een fijne nacht.
Floris
MadHatter

Berichtdoor Gast » za okt 22, 2005 2:15 pm

3 dagen en 15 uur is in Nl de straf op het niet kunnen aantonen van je vaste woon of verblijfplaats...

dus voortaan gewoon zeggen dat je bij de Hells Angels woonachtig bent... dan ben je via een "prioriteitsbehandeling" binnen 2 dagen weer vrij.

belachelijk zeg!
Gast

Berichtdoor Gast » za okt 22, 2005 8:13 pm

kunstluis op kraakforum schreef:wie solidair wil zijn (en niet wil dat iedere NN-er straffeloos 3 dagen -en op een haar na nog 10 dagen- kan krijgen voor niet opvolgen van ambtelijk bevel ), rechtzaak = de 31e okt om 16:50. dat zou nou gezellig zijn.

op de parnassusweg neem ik aan...
Komt allen!
Gast

Berichtdoor Alex » ma okt 24, 2005 4:01 pm

Misschien even ter info....

Als je voor een overtreding zoals het niet laten zien van je ID gepakt wordt mogen ze je 2X 6 uur vasthouden, waarbij de tijd tussen 12 's nachts en 9 uur 's ochtends niet mee geteld wordt.

Voor een misdrijf, waar het niet opvolgen van een politie bevel dus kennelijk ook onder valt tegenwoordig, mogen ze je vasthouden totaan de voorgeleiding. Die moet maximaal drie dagen na je arrestatie plaats vinden.

Meestal houden ze je niet zo lang vast voor iets als het opvolgen van een politie bevel, de advo was ook erg verbaasd dat ze dat nu wel gedaan hebben. Volgens de smeris zelf heeft het te maken met het feit dat hij nn is gebleven, daar zijn ze harder op geworden de laatste tijd..... Een van de Ceintuurbaan arrestanten is dan ook in verzekering gesteld tot aan zijn rechtzaak (ook de 31ste) omdat hij nn gebleven is.

Dus.....als jullie nog een kaartje willen sturen (in het engels), hij kan wel wat solidariteit en ondersteuning gebruiken:

NNP1133CM0510181147
P.I. Almere
Postbus 1525
1300 BM ALMERE
'if I can't dance, it's not my revolution' - Emma Goldman
Alex

Berichtdoor VreemdeEend » ma okt 24, 2005 4:54 pm

Harder op geworden? Meteen na het ingaan van deze wetgeving hebben ze er al gebruik van gemaakt om een minderjarig meisje vast te zetten. En sindsdien is het er niet beter op geworden. Ook de mensen van de Maagdenhuisbezetting zaten dagenlang vast omdat ze anoniem bleven.

Kortom, zijn ze ooit soepel geweest dan?
Met vriendelijke groeten. Allemaal veel succes gewenst!
VreemdeEend
Rare watervogel

Berichtdoor Alex » ma okt 24, 2005 5:10 pm

Dit staat in principe los van de ID plicht, hoewel het in het zelde kader van verharding past. Ook voor de invoering van de ID plicht was je op het moment dat je verdacht werd van een strafbaarfeit verplicht je naam etc. te geven.

De reden dat ze in dit geval de nn-ers langer vast houden is dat ze bang zijn dat ze anders de straf ontlopen/ niet uitzitten: de rechter commissaris gaat er vanuit dat de verdachte veroordeeld gaat worden tot de tijd dat hij/zij als vast gezeten heeft, wat in de praktijk dus meestal ook gebeurd. Voor de duidelijkheid: je zit dus niet vast voor het niet laten zien van je ID, maar voor de overtreding/ misdrijf waarvoor je in eerste plaats gearresteerd bent. Dat ze ook nn-ers die gepakt zijn voor minder serieuze misdrijven zo lang mogelijk vast houden (liefst tot aan de rechtzaak zoals bij de Ceintuurbaan arresto), is volgens mij wel redelijk nieuw. Eerder werden nn-ers dacht ik vaker vrijgelaten in afwachting van de rechtzaak.
Alex

Berichtdoor Tomas- » di okt 25, 2005 1:43 am

Dit is sowieso een bizar principe. Hiermee bepaald de officier van justitie dus eigenhandig en zonder process een strafmaat. Vervolgens mag er dan voor de show nog een rechter overheen die of oordeelt dat de verdachte schuldig is en met voorarrest zijn straf (vaak ruim) heeft uitgezeten of dat de verdachte onschuldig was en dus voor niks heeft vastgezeten. In dat geval zijn er voor de OJ geen enkele concequenties dus deze zal deze tactiek vrolijk blijven opvolgen.
Tomas-

Berichtdoor Gast » di okt 25, 2005 11:59 pm

dus kunstluis zat langer vast wegens nn blijven?

jammer, ik dacht dat ze ergens een landoperij-verbod vandaan getoverd hadden, dat had me wel spectaculair geleken in de rechtszaal...
Gast

paar jaar geleden...

Berichtdoor Afrika » wo okt 26, 2005 1:06 pm

VreemdeEend schreef:Harder op geworden? Meteen na het ingaan van deze wetgeving hebben ze er al gebruik van gemaakt om een minderjarig meisje vast te zetten. En sindsdien is het er niet beter op geworden. Ook de mensen van de Maagdenhuisbezetting zaten dagenlang vast omdat ze anoniem bleven.

Kortom, zijn ze ooit soepel geweest dan?

Een paar jaar geleden kon je nog meteen vrij zijn als je slechts niet naar buiten kwam als de smeris dat beval (bv ontruiming Cineak in okt./nov. 2000). Je werd alleen 3 dagen vastgehouden als je verfbommen gooide en je naam niet zei (allerlei ontruimingen tot ca. 2 jaar geleden). Als je stenen en flessen ging gooien vanuit het pand enn niet weg kwam, kon je een paar weken zitten verwachten...Nu ben je dan al een terrorist die een paar maanden moet krijgen/krijgt.
Afrika

Berichtdoor Alex » wo okt 26, 2005 1:39 pm

En een beschuldiging van verfbommen gooien is inmiddels al goed voor twee weken voorarrest, en die dichter had de ovj eigenlijk ook tot aan de rechtzaak vast willen houden. Zucht....

Overigens staat er bij een vrijspraak wel een schadevergoeding per dag dat je vast zat tegenover..... maar of je dat als consequenties voor de OvJ kan zien weet ik niet. Lijkt me eerder een stimulans voor de rechter om niet vrij tespreken of in elkgeval de arrestant niet voor minder dan zijn voorarrest te veroordelen. Waar bij komt dat je als nn-er moeilijk voor een schadevergoeding in aanmerking komt.
Alex

Vorige

Keer terug naar DamoClash Nieuws