Beste mensen,
Zaterdag 5 februari is er een demonstratie tegen de huurplannen van Dekker en de afbraak van de sociale huisvesting in Nederland. Hoewel deze plannen, verhoging van de huur en bezuinigingen op huursubsidie, door het CDA in de tweede kamer zijn afgekeurd, vallen er binnenkort nieuwe voorstellen te verwachten die dezelfde strekking zullen hebben.
De woningbouw-bedrijven realiseren te weinig sociale huurwoningen en de regering dwingt ze niet om deze situatie te verbeteren. Het kabinet wil zelf meer huurwoningen omgezet zien in koopwoningen en meer marktwerking toelaten (voor 25% van de huurwoningen moest de huur vrijgelaten worden in de plannen van Dekker, wat voor veel mensen plotselinge verdubbeling van de huur zou betekenen!).
Dit is het zoveelste asociale en onbegrijpelijke bezuininigingsplan van Balkenende II. Het lijkt serieus wel alsof zij ieder plan vanuit de enge optiek van het grote geld uitdenken.
De demonstratie is een tocht vanaf de Dam, om 13:00 uur, naar het Museumplein.
De demonstratie gaat uit van SASH (http://www.sash.nl)
Zij hebben vorig jaar (17 mei) een demonstratie bij het stadhuis gehad, waar ik ook aanwezig was. Er waren toen zo'n 500 mensen, maar ditmaal zullen het zeker meer zijn.
Het plan is om met een groep studenten/krakers/Damoclashers mee te lopen in deze demonstratie. We regelen een bakfiets, een megafoon en bier om de meute los te maken. Overigens, als ik de organisatie enigszins inschat, is het niet de bedoeling om rel te schoppen, maar wel om heel veel lawaai te maken.
Misschien dat wij bij de Heiligeweg kunnen voorverzamelen en dan eventueel nog een spandoek maken?
Er zal van onze kant niet denderend veel voorbereiding nodig zijn, behalve dan de megafoon en bakfiets (die geloof ik al geregeld gaan worden) en wat goede leuzen of gedichten om voor te dragen. Het is natuuurlijk wel heel traditioneel zo'n tocht van de Dam naar het Museumplein, maar dit wordt gelukkig geen stille mars zoals op sommige demonstraties..
Wij gaan de boel vrolijk maken! Daarom de oproep om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor de demonstratie op 5 februari. Wie heeft er zin om mee te doen?